Lidt om os..

Vi er fem pædagogstuderende på VIA University College.
Vi er startet på denne blog, da vi som et led i uddannelsen skal ud på feltarbejde og sideløbende skrive blog/dagbog omkring det. Håber I vil følge med på vores spændende tur og skrive kommentarer til vores kommende indlæg.
-De fem på tur:)

tirsdag den 17. maj 2011

- Hvilken betydning har køn, alder, social baggrund og etiske værdier for pædagogens faglige identitet?

Børnene på specialskolen sagde, i et fokusgruppe interview at, de fortalte at de kunne mærke at de to kvinder var pædagoger frem for lærer. Børnene sagde at de to kvinder forstod dem bedre, og lyttede til deres behov. Dette tolker vi ud fra deres kønsroller, kvinderne har en mere moderlig rolle, og kan måske virke mere omsorgsfuld.
En anden synsvinkel kan være at kvinderne er pædagoger og mændene er lærer. Vi ved derfor ikke om forskellen, børnene mærkede, skyldes forskelligheden i professionerne eller køn.
De ansattes sociale baggrund er meget lig børnenes opvækst vilkår. De nævner på specialskolen at alle ansatte har haft en form for krise i deres liv. Hvilket de ansatte mener med til at højne deres faglighed og forståelse for børnene.
De værdier som pædagogerne har på specialskolen, bygger meget på at være autentisk voksen, åben og ærlig.
- Hvilke livsbetingelser har jeres målgruppe og hvilken betydning har dette for deres identitet og udvikling?

Der var både børn fra socialt udsatte familier og andre kom fra veluddannede familier. Fælles for dem var at forældrene ikke forstod at sætte grænser for deres børn. Børnene har i højere eller mindre grad dårligt selvværd, de føler sig usikre. Deres udvikling er sat lidt tilbage når de begynder på specialskolen, i forhold til at aflæse sociale koder, motorisk og fagligt. Mange af børnene har en form for diagnose, som er med til at afgrænse deres udvikling inden for visse felter.
- Hvad er tilbuddets grundlag, indhold og mål med deres pædagogsike indsats i forhold til målgruppen?
ANERKENDELSE, SELVINDSIGT, LIGEVÆRD, ENGAGEMENT, HUMOR, OMSORG

- Hvad har målgruppen brug for af støtte?
hjælp til at opbygge større selvværdsfølelse. Pædagogerne skal
sætte grænser og rammer for børnene, hvilket kan medvirke til at børnene, optræder mere hensigtsmæssig i forskellige sociale arenaer. Dette kommer både børnene selv og forældrene til gode.
- Hvad skal pædagogen udvikle? Pædagogerne skal styrke børnenes kompetencer.

- Hvordan oplever målgruppen de tilbud de er tilknyttet?
De oplever stedet som et positiv sted at være og der er plads til deres forskelligheder. Pædagogerne fortæller at det generelt er det et rart sted at være, godt sammen hold. Det er et frirum til børnene hvor de får udfordringer efter egne ressourcer.
- Beskriv hvordan og i hvilken grad at målgruppen indgår i de 4 typer af arenaerne for praktisk deltagelse/praksisfællesskaber
- fællesskabet på skolen styrker deres sociale kompetencer
- hvilken betydning har praksisfællesskaberne for målgruppens dannelse

Ingen kommentarer:

Send en kommentar