Lidt om os..

Vi er fem pædagogstuderende på VIA University College.
Vi er startet på denne blog, da vi som et led i uddannelsen skal ud på feltarbejde og sideløbende skrive blog/dagbog omkring det. Håber I vil følge med på vores spændende tur og skrive kommentarer til vores kommende indlæg.
-De fem på tur:)

torsdag den 7. april 2011

IIS opgave

I dag har vi skullet arbejde med at lave en problemformulering og analyse begreber ud fra en case vi fik udleveret.

  • Kort fortalt handler casen om 2 piger, begge på 3 år. Den ene er pigen, Marie som bor med sine forældre i et stort hus i byen og begge forældre har højere uddannelser og stillinger. Marie skal starte i dagtilbudet "Følfod", som forældrene har valgt fordi der er fokus på udeliv. Den anden pige er Halime. Hun bor i en lejlighed med sine 3 ældre søskende og forældrene. forældrene har boet i DK i 5 år og faren er i behandling for depresion og fordi han har været voldelig overfor moren og børnene (de har i en periode boet på et krisecenter). Til Halimes familie er knyttet en social- og sundhedsassistent, som kommer og får børnene op og sørger for de får morgenmad og kommer afsted i skole. Kommunen har sørget for at Halime skal i et dagtilbudet "Følfod". Efter 3 måneder er der forældresamtaler i dagtilbudet, og resultaterne deraf er at Marie stortrives mens Halime ikke har en god kontakt med børneflokken.



  • Problemformulering:

"Hvilken betydning kan primær og sekundær socialisering have for børn med forskellig etnisk baggrund?



  • Begreber:



  • Social arv / Habitus : vigtigt i forhold til forskellen på pigernes baggrund i casen. Herunder opvækst og livsvilkår, da man efter 3 måneder i dagtilbudet ser en tydelig forskel på pigernes trivsel.



  • Primær og sekundær socialisering : Integration : Vigtigt i forhold til Halime der skal ind i de daglige rutiner i dagtilbudet og for at forstå de andre børn og deres ageren. Herunder kommer også inklusion. Hvis Halime føler sig anerledes end de andre kan det være svært for hende at tage kontakt til dem. Hvis hun er integreret er det nemmere for hende at blive inkluderet i legen og i fælleskabet. Det er når man er i socialiseringen / fælleskabet at man udvikler sig og modtager ny læring som er en del af arbejdet i dagtilbudet. (dagtilbudsloven)



  • Stigmatisering : Vigtigt i forhold til pædagogens habitus og forforståelser. Det er desværre for ofte set at pædagoger stigmatisere et barn, evt. pga. forskellig habitus.



  • Lovgivningen : Dagtilbudsloven § 7 stk. 2 og § 8. Videre kunne man inddrage servicelovens § 46. Dagtilbudslovens § 7, handler om at man skal have samarbejde med forældrene og at man skal fremme børns udvikling og læring. § 8, handler om læreplaner som man laver for netop at opfylde punktet om udvikling og læring.



  • Sociologiske teorier : Bourdieu - habitus begrebet / Kritiske teorier: Giddens, Ziehe og Ejernæs.



  • Perspektiver : Fordomme, forforståelser, kulturforskelle.

onsdag den 6. april 2011

Resumé af filmen "Konfrontation"

I filmen "Konfrontation" mødes seks danske drenge fra Aalborg med seks drenge med anden etnisk baggrund fra Gjellerupparken ved et hus, hvor de skal tilbringe en weekend sammen. Målet er, at de to grupper skal prøve at nedbryde de fordomme de har om hinanden. Hver gruppe har nogle pædagoger med, som skal hjælpe med at sætte processen i gang. De danske drenge fortæller at deres førstehåndsindtrykket af drengene med anden etnisk baggrund er, at de er popsmarte og tror de er noget. Drengene med anden atnisk baggrund udtaler, at de danske drenge ligner nogle racistiske bonderøve. Pædagogerne er nødt til at bede dem om at give hinanden hånd, for de gør det ikke af sig selv. Da de kommer ind, grupperer de sig straks ved hvert sit bord. Kun en dreng med anden etnisk baggrund end dansk vover pelsen og sætter sig over til det "danske" bord. De danske drenge hilser på ham, men derefter siger de ikke mere til ham. Pædagogerne siger, at de skal sætte sig sammen to og to, én fra hver gruppe, og interviewe hinanden. De håber på, at det kan være med til at bryde isen. Vi følger især to drenge, som finder ud af at de har mere til fælles end de tror. De har meget begrænset kendskab til den anden etnicitet gennem skolen og har begge svært ved at få arbejde. Bagefter skal de præsentere hinanden, hvilket bliver gjort med humor. Da de skal sove, foreslår pædagogerne at de skal blande sig på tværs af grupperne, men så snart pædagogerne er gået i seng, deler de sig igen i to grupper. Næste dag laver de to og to en samarbejdsøvelse, hvor de sammen skal forme en elefant af ler under bordet, hvilket de finder meget sjovt. Da de evaluerer på weekenden, er der kun én, der giver udtryk for, at det var spild af tid. Andre konkluderer at de "egentlig er meget ens", at andre burde gøre det samme og at man ikke skal være bange for at lære hinanden at kende, men give det en chance.