Lidt om os..

Vi er fem pædagogstuderende på VIA University College.
Vi er startet på denne blog, da vi som et led i uddannelsen skal ud på feltarbejde og sideløbende skrive blog/dagbog omkring det. Håber I vil følge med på vores spændende tur og skrive kommentarer til vores kommende indlæg.
-De fem på tur:)

torsdag den 12. maj 2011

Pierre Bourdieu Om social ulighed[1]

Bourdieu har udviklet en sociologisk teori. Denne teori beskriver de klasser og grupper der er i vores samfund, og de magtkampe der kan foregå i den enkle gruppe. Boudieus teori tager udgangspunkt i menneskets sociale forhold under opvæksten, familiens økonomiske, uddannelsesmæssige og kulturelle hvilket er med til at præge det enkle barn helt op i voksenalderen. Boudieu fokusere ikke kun de negative omstændigheder i livet, men også de forventninger og ønsker ens familie har på barnets vegne. Dette er også en del af menneskets sociale arv.

Habitus begrebet er noget Bourdieu er meget kendt for. Dette begreb beskriver Bourdieu på følgende vis. Igennem miljø i opvæksten og oplevelser indlejres som en del af kroppen, han beskriver det som en halv tavs viden. Den habitus man er erfaret sig igennem sin opvækst, har en stor betydning for hvordan man som menneske agere på i samfundet. Ens habitus er ifølge Bourdieu med til at man som menneske acceptere ens position i samfundet. Mennesker med få ressourcer har svære ved at kæmpe i mod den strukturelle tvang som det kaldes ifølge Bourdieu.

Hvis jeg skal overfører dette til mine egne observationer i feltarbejdet på en specialskole, så synes jeg der mangler en gruppe i Bourdieus teori, det er netop dem som klare sig godt, og hvorfor gør de det? Det kan jeg ikke umiddelbart se ud fra Bourdieus teori. Vi så i felt arbejdet en gruppe børn, der kom fra gode ressource stærke familier, men havde nogle problematikker. Pædagogen nævnte mange gange, at børnene havde brug for grænser og rammer, og jeg synes umiddelbart at disse familier, skulle kunne give sine børn gode værdier og afgrænse deres børn. Dette synes ikke at være tilfældet, så hvad er det der gør, at det i vores sen moderne samfund er kommet en ny gruppe udsatte børn og unge?


[1] bjernrod Poul, sociologi, 1 udg., 2009, Kap 11

tirsdag den 10. maj 2011

Disse paragraffer beskriver væsentlige forhold man skal være opmærksom på i et specialskoletilbud.

Bekendtgørelsen om et børneråd(Nr.458 af 15.5.2006)

§1 Børnerådet arbejder på at sikre børns rettigheder samt sætte fokus på og informere om børns forhold i samfundet. Rådet skal kunne yde rådgivning til myndigheder om spørgsmål, der vedrøre børns vilkår. Rådet skal desuden vurdere de forhold børn i Danmark lever under set i lyset af FN konvention om børns rettigheder.

§7 stk.1 Det er børnerådets opgave at vurdere og påpege forhold i samfundsudvikling generelt som kan have en uhensigtsmæssig indvirkning på børns udviklingsmuligheder.

Stk.3 At formidle information om børn, at sætte aktuelle spørgsmål til debat og tale børnenes sag i den offentlige debat.

Bekendtgørelsen om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand (Nr. 1373 af 15.12.2005/senest ændrede med bekendtgørelse nr. 588 af 24.6.2009)

§1 Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand gives til elever hvis udvikling kræver en særlig hensyntagende eller støtte. Som ikke alene kan understøttes ved brug af undervisnings differentiering og holddannelse inden for rammerne af den almindelige undervisning.

stk.2 Formålet med specialpædagogisk bistand er at fremme udviklingen os elever med særlig behov i overensstemmelse med de krav der er angivet i folkeskoleloven.

§2 stk.1 Specialpædagogisk bistand til elever omfatter specialpædagogisk rådgivning til forældre, lærer eller andre hvis indsats har væsentlig betydning for elevens udvikling.

Bekendtgørelse om magtanvendelse overfor børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet (nr. 893 af 9.7.2007)

§1 Magtanvendelse skal begrænses til det absolut nødvendige og skal i øvrigt stå i rimeligt forhold til det der søges opnået hermed.

§2 Fysisk magtanvendelse i form af fastholdelse eller at barnet føres til et andet opholdssted er tilladt hvis: Stk. 1 barnet udviser en sådan adfærd at fortsat ophold i fællesskabet er uforsvarligt eller
stk. 2 Barnet derved forhindres i at skade sig selv eller andre.


- De fem på tur