Lidt om os..

Vi er fem pædagogstuderende på VIA University College.
Vi er startet på denne blog, da vi som et led i uddannelsen skal ud på feltarbejde og sideløbende skrive blog/dagbog omkring det. Håber I vil følge med på vores spændende tur og skrive kommentarer til vores kommende indlæg.
-De fem på tur:)

torsdag den 31. marts 2011

svar på spørgsmål 2

Vi håber at vi kan skabe så et så godt tillids bånd med børnene, at vi kan få et svar på hvordan de synes det har været at starte på en specialskole, og om de stadig ser deres kammerater fra den gamle skole. Vi er klar over at det bliver svært at skabe tillid til børnene på den korte tid vi er der, men vi prøver at danne relationen igennem aktiviteter i vores forskellige liniefag. det vil komme til udtryg i bl.a en skattejagt og en dag med bål og hygge hvor de kan lære os bedre at kende. Samtidig har vi valgt at interviewet med børnene bliver et fokusgruppe interview, så børnene ikke er alene og måske føler sig presset. Som nævnt flere gange, har vi ´fokus på om de selv føler en eksklusion ved at være taget ud af alm. skoletilbud for at gå i specialskole, og om de gerne vil tilbage til deres gamle skole? Dette vil vi finde ud af gennem interviwet og igennem dialog og leg.

Forforståelser og fordomme om livet før og under specialskoleopholdet

- Børnene mobber hinanden - Børnene bliver ekskluderet fra deres gamle omgangskreds - Børnene lærer at blive mere rolige - Børnene får en forståelse for deres egne følelser - Børnene føler sig misforstået - Børnene tænker ikke over konsekvenserne af deres handlinger - Forældrene er ressourcesvage og har manglende kompetencer - Børnene er præget af negativ social arv - Børnene har diagnoser - Børnene er aggressive - Der er børn med anden etnisk baggrund - Børnene er ofte blevet misforstået - Børnene er før i tiden ofte blevet ekskluderet - Børnene udgør en minoritetsgruppe - Børnene er vilde - Det er udpræget drenge - Børnene har svært ved at holde koncentrationen - Børnene føler sig anderledes og straffet fordi de er på en specialskole - Børnene skammer sig - Børnene har det svært derhjemme - I starten ønsker børnene at vende tilbage til folkeskolen, men til sidst er de lidt nervøse ved det - Børnene bliver bl.a. ekskluderet via forældrene til deres tidligere legekammerater - Børnene har svært ved at være en del af et fællesskab - De ansatte har et tæt samarbejde med de ansatte fra børnenes folkeskoler.

onsdag den 30. marts 2011

Svar. Punkt 3.

Måden vi vil undersøge inklusion og eksklusion på, vil vi gøre ved at observere og interview børnene. Vi vil finde ud af, om de holder kontakten til de gamle klassekammerater. Vi vil også lave et interview med en pædagog og undersøge om de sørger for at holde kontakten med gamle venner og hvad de gør, for at inkludere børnene i det nye fællesskab. Det er spændende for os at vide om de bliver stigmatiseret og om venner tager afstand fra dem, da de nu er startet på specialskole.


Inklusionens pædagogik

Spg. 2 fortsat - Hvorfor har i valgt netop disse elementer ud ift. jeres feltarbejde? I vores feltarbejde er det interessant at undersøge hvordan pædagogerne og lærerne på specialskoletilbuddet arbejder med det mål at få børnene inkluderet i den folkeskole, de er blevet ekskluderet fra. Herunder hvordan der skabes lærings- og udviklingsmiljøer for børnene på specialskolen samt hvordan de bruger vidensdeling mellem special- og almenpædagogikken. Ved at se på børnenes forskellige sociale arenaer kan vi få et bedre helhedsindblik i børnenes liv.

mandag den 28. marts 2011

Inklusionens pædagogik

2) Hvorfor har I valgt netop disse elementer ud i forhold til Jeres feltarbejde?

Vi har valgt et specialskoletilbud, som vi synes kunne være spændende at se nærmere på, da det indtil nu ikke har været i fokus i vores undervisning.

Ud fra vores tema 3 undervisning og egne forforståelser i gruppen, har vi bl.a. valgt at se på inklusion/eksklusion, det at kunne blive stigmatiseret og ikke mindst hvilke fordele og ulemper der er ved at komme på sådan et specialskoletilbud.